Video

Mijn review van de Blackmagic Pocket Cinema 4K

Na een lange zoektocht naar een nieuwe videocamera, kocht ik een half jaar geleden de Blackmagic Pocket Cinema 4K, een digitale filmcamera met een micro four thirds (Super 16) sensor in een – de naam zegt het al – compact formaat zoals we dat kennen van een dslr of systeemcamera. Ik gebruikte ‘m tot nu toe voor het maken van bedrijfsvideo’s, bij registraties en tijdens mijn journalistieke werkzaamheden. Tijd om de balans op te maken: wat zijn de voor- en nadelen van de Blackmagic Pocket Cinema 4K?

Toegegeven: de BlackMagic Pocket Cinema 4K (BMPC4K) is niet de meest voor de hand liggende keuze voor een professioneel filmmaker. Er valt namelijk nogal wat af te dingen op de camera: de body voelt wat plastic-achtig aan, de simpele Canon LP-E6-accu’s gaan niet langer dan 30 minuten mee en Blackmagic heeft voor wat betreft de audi-input gekozen voor mini-xlr met 48 volt phantom voeding (en een 3.5mm stereo audio jack). Daarnaast was de firmware tot voor kort niet altijd even betrouwbaar: zo kon een accu met minder dan 20 procent capaciteit er soms midden in een opname mee ophouden.

Daar staat tegenover: met de BMPC4K schiet je RAW of ProRes beelden in resolutie 4K (4096 x 2160) tot 60 frames per seconde (sinds de laatste update zelfs tot 75 fps) en op Full HD tot 120 fps. De 10 bit-beelden worden weggeschreven naar SD, Cfast 2.0 of een externe SSD via USB-C. En opnieuw doet de camera z’n naam eer aan: dat alles in cinematografische filmkwaliteit die ik eerder alleen uit peperdure camera’s zag komen.

Gebruiksgemak

Daar waar sommige dslr’s en systeemcamera’s soms onnodig ingewikkeld kunnen zijn, kenmerkt de Blackmagic Pocket Cinema 4K zich juist door gebruiksgemak. Op de achterkant zit een 5 inch touchscreen, waarmee je de belangrijkste instellingen van je camera wijzigt. Alle opties zijn verdeeld over 4 verschillende tabbladen: record, monitor, audio, setup, presets en luts. Voor je opnames zul je vooral met het ‘record’ en ‘audio’-menu te maken hebben, waar je framerate, codec, kwaliteit en resolutie bepaalt. In het audio-menu stel je de source en het volume van je audiokanalen in.

De belangrijkste opties zoals sluitertijd, diafragma, fps zijn ook in de live view-modus aan te passen, simpel door op de waarde op het scherm te drukken. Na het aanpassen van bijvoorbeeld de ISO-waarde, is deze laatst gewijzigde instelling ook te veranderen met het draaiwieltje dat voorop zit. Handig, maar soms verander je daardoor onbedoeld de verkeerde instelling.

Op de bovenkant en de zijkant zitten ook nog een paar handige knoppen, onder meer voor het oproepen van het menu, het terugkijken van beelden, een zoomknop voor je kader en een HFR-optie. Bij de recordknop bovenop zitten bovendien sneltoetsen voor ISO, sluitertijd en witbalans. Daarnaast kun je ook nog drie functietoetsen instellen naar eigen wens.

Accessoires

Voordat ik echt aan de slag ging met de Blackmagic Pocket Cinema 4K, had ik heel wat extra accessoires nodig om met de filmcamera te kunnen werken. Zo werk ik als fotograaf met Canon EF-lenzen en die passen niet zonder adapter op de 4K-versie van de Blackmagic Pocket Cinema-camera. Daarom had ik de ‘Metabones Canon EF naar MFT T Speedbooster XL II 0.64x’ nodig. En batterijen! De BMPC4K werkt namelijk op simpele accu’s die gemaakt zijn voor fotocamera’s. Om een simpele videoklus te draaien, heb je minimaal 5 stuks nodig. Dat bleek niet voldoende voor wat grotere klussen, daarom kocht ik uiteindelijk ook een SWIT PB-M98S 98Wh Pocket V-mount batterij, waarmee je tot 5 uur kunt filmen.

Via Smallrig schafte ik ook een camera cage aan, waarmee ik de functionaliteiten van de camera verder kon vergroten. Ik bestelde een SSD-mount voor de SSD, een USB-C Cable Clamp, een handvat voor de cage en een hot-shoe om lampjes en zendersetjes te kunnen bevestigen. Daarnaast had ik nog een kabeltje mini-xlr naar xlr nodig om mijn huidige audiosetje te kunnen aansluiten. Al met al nog een flinke kostenpost bij elkaar.

Beeldkwaliteit

Zoals ik al schreef, is de beeldkwaliteit van de Blackmagic Pocket Cinema 4K fenomenaal. Dankzij de dual-ISO is filmen met hoge ISO-waarden en een groot dynamisch bereik geen enkel probleem. Hoe dat precies in elkaar zit, wordt in onderstaande video goed uitgelegd.

Hoe werkt Dual-ISO op de Blackmagic Pocket Cinema 4K?

Dankzij de meegeleverde licentie van DaVinci Resolve Studio is het mogelijk om aantrekkelijke kleurcorrecties te doen op RAW-videobestanden. Deze .BRAW-bestanden worden momenteel nog niet door elk montageprogramma ondersteund, maar wél dus door DaVinci Resolve Studio.

En dat alles voor een bodyprijs van nog geen 1400 euro. Weliswaar ben je er dan nog niet, je hebt tenslotte ook nog lenzen nodig voordat je daadwerkelijk aan de slag kunt. Toch zijn er niet veel camera’s die zich in deze prijsklasse kunnen meten aan de BMPC4K en dat maakt ‘m uiteindelijk een uitzonderlijk goede camera.

Voor- en nadelen samengevat

+ Prijs van de filmcamera
+ Beeldkwaliteit